Lietuvos vežėjų atstovai neigiamai vertina ETF siūlymą riboti vairuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimą ES transporto sektoriuje

Europos transporto darbuotojų federacija (ETF) anksčiau paraginus Europos Sąjungos (ES) mastu riboti transporto įmonių galimybes įdarbinti vilkikų vairuotojus iš trečiųjų šalių, vežėjus atstovaujančios asociacijos tokią iniciatyvą pavadino žalinga, o tuo tarpu profsąjungų atstovai – jai pritaria.

Kaip teigė Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas, ši iniciatyva rodo, jog ETF nesigaudo Europos transporto rinkos realijose.

„Tokie pamąstymai tik rodo, kad ši organizacija net nenutuokia kas vyksta Europos ekonomikoje ir su kokiais iššūkiais susiduria Europos šalių pramonė“, – BNS Plius sakė P. Drižas.

„Vakarų Europos šalys nevykdo tarptautinių vežimų tokiu mastu, kokiu vykdo Rytų Europos šalių vežėjai. Vakarų Europos šalys turi dideles vidines rinkas, didelį vidinį žmogiškųjų išteklių potencialą, todėl natūralu, kad joms nereikia tokio skaičiaus trečiųjų šalių vairuotojų. Tuo tarpu Lietuvoje turime 1,4 mln. dirbančiųjų, o sektorius yra TOP 3 EU mastu“, – pridūrė jis.

Anot P. Drižo. kol kas nėra jokių požymių, jog panašios iniciatyvos skintųsi kelią iki ES įstatymų leidėjų.

„Mes dirbame Briuselyje ir kalbame su politikais, sprendimų priėmėjais, diskutuojame apie tendencijas šioje srityje. Iki šiol nepastebėjau, kad būtų bent kalbama apie galimas tokio pobūdžio iniciatyvas EU mastu. Pasikartosiu – tai tiesiogiai susiję su multimilijardine pramone“, – sakė TTLA vadovas.

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tokią ETF iniciatyvą pavadino diskriminacine transporto sektoriaus atžvilgiu.

„Jei toks siūlymas virstų realybe ir būtų ribojamas kiekis darbuotojų ne iš Europos Sąjungos (ES) šalių galinčių dirbti tarptautinę kvalifikaciją turinčiais tolimųjų reisų vairuotojais ES šalių transporto ir logistikos įmonėse, tai būtų diskriminacija ir švelniai tariant nesusipratimas. Šiai dienai ir taip kritiškai trūksta šios profesijos atstovų ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje, visame pasaulyje“, – BNS Plius komentavo Z. Buivydas. 

„Atvirkščiai, turi būti inicijuojamos priemonės, kurios leistų pritraukti daugiau šios profesijos atstovų, o ne tos, kurios ribotų ir mažintų transporto verslo konkurenciją“, – pridūrė jis. 

Tuo metu Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė teigė pritarianti ETF siūlymui, kadangi, anot jos, taip sektorius bus labiau motyvuotas darbinti ir apmokyti vietinius vairuotojus, o taip pat bus užkirstas kelias trečiųjų šalių piliečių išnaudojimui.

„Esant situacijai kai vairuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimas yra nepakankamai kontroliuojamas arba niekaip neribojamas, šiai dienai Lietuvoje toks darbuotojas nėra pakankamai apsaugotas, kadangi jo būvimas šalyje tiesiogiai priklauso nuo sudarytos su darbdaviu sutarties. Tai reiškia, jog jis pastatomas į situaciją, kurioje jis faktiškai negali reikalauti geresnių darbo sąlygų ar didesnio atlyginimo, o darbdavys nėra motyvuotas tam, kadangi gali tokį darbuotoją be vargo pakeisti kitu“, – teigė I Ruginienė.

„Tuo pačiu apribojimai vairuotojų iš trečiųjų šalių darbinimui skatintų transporto bendroves žvalgytis darbuotojų vietinėse rinkose, aktyviau gerinti jų darbo sąlygas, didinti darbo užmokestį bei organizuoti ir finansuoti vairuotojų apmokymo programas“, – pridūrė ji.

Antradienį ETF paskelbė raginimą ES mastu apriboti galimybes transporto sektoriui įdarbinti vairuotojus iš trečiųjų šalių. Federacija pasiūlė, jog maksimalus kiekis vairuotojų kiekvienoje bendrijos valstybėje narėje, sudarytų 5 proc. nuo visų šalyje dirbančių profesionalių vairuotojų.

Metų pradžioje tarptautinė vežėjų automobiliais asociacija (IRU) ir Europos Komisijos (EK) atstovai pritarė, jog Europos Sąjungos (ES) vairuotojų trūkumo, neįmanoma užpildyti vien vairuotojais iš bendrijos šalių.

IRU duomenimis, Europos transporto ir logistikos sektoriuje metų pradžioje trūko apie 500 tūkst. vairuotojų.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.